تبلیغات
وبلاگ علمی رهاورد - نقش ویتامینE در رشد و تقویت موها
 
جدید ترین مقالات و مطالب علمی را در وبلاگ علمی رهاورد ببینید.
وبلاگ علمی رهاورد
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 

یکی از مشکلات رایج امروزی آقایان و خانمها در جوامع مختلف شیوع ریزش موی بیش از حد می باشد که زیبایی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. برهمین اساس درمانهای متفاوت برای بهبود رشد مو و نیز راههای جلوگیری از ریزش مو از استقبال قابل توجهی برخوردار می باشد. خیلی از توصیه های مطرح شده متأسفانه از پایه علمی معتبری برخوردار نبوده و گاه می تواند حتی سلامتی شما را تحت تأثیر قرار دهد، لذا توصیه اول آنست که حتماً در انتخاب داروها و نیز مکملهای غذایی با پزشک متخصص خودتان مشورت نمایید.


توصیه متخصصین پوست و تغذیه حاکی از آنست که یکی از ویتامینهای قابل توجه در رشد مو ویتامینE است. لازم بذکر است که این نوع ویتامین از ویتامینهای محلول در چربی بوده و میزان بیش از حد مصرف آن می تواند اثرات سوئی بر سلامتی شما داشته باشد.


● نقش ویتامینE در سلامتی


اگرچه ویتامینE یک عنصر کلیدی و حیاتی برای رشد موها است، ولی این عنصر حیاتی همچنین مزایای بسیاری را برای سلامت سایر اعضای بدن دربر دارد، مطالعات انجام شده درمورد عملکرد این ویتامین در بدن نشان داده اند که ویتامینE دارای خواص آنتی اکسیدانی است و برای جلوگیری از بروز آسیبهای رادیکالهای آزاد بسیار مؤثر است. ویتامینE همچنین از اکسیداسیون و تخریب چربیها جلوگیری کرده و همچنین از غشاهای سلولی که بخش عمده آنها را چربی ها تشکیل می دهند محافظت به عمل می آورد.


مطالعات در زمینه تأثیر این ویتامین در سلامت بدن حاکی از آنست که مصرف کافی ویتامینE با کاهش گرفتگی عروق قلبی و نیز سکته قلبی همراه می باشد. اثرات آنتی اکسیدانی این ویتامین از بروز سرطان نیز جلوگیری بعمل می آورد. جالب است که بدانید مصرف ویتامینE همچنین در بهبود کبد چرب توصیه می گردد.


علاوه بر این نشان داده شده است که ویتامینE به رشد موها و پیشگیری از کاهش موها نیز کمک می نماید. مکانیسم اثر ویتامین ای بر تقویت موها هنوز به طور دقیق شناخته نشده است یکی از دلایل احتمالی این است که ویتامینE به رشد عروق خونی و مویرگ های خونرسان به ریشه موها کمک می نماید و زمانی که مویرگ ها افزایش یابند جریان خون بهتر می شود. لذا به نظر می رسد که با مصرف ویتامینE میزان جریان خون به پوست سر بهتر می گردد و پیشگیری از ریزش موها تقویت می گردد.


▪ ویتامینE رشد موها را بهبود می بخشد:


از آنجا که ویتامینE می تواند سبب بهبود رشد و توسعه مویرگ ها و عروق خونی گردد می تواند به رشد موها کمک نماید و در بسیاری از افراد سبب افزایش جریان خون به ریشه موهای سر می گردد و رشد موها را در بسیاری از افراد تسریع می نماید.


علاوه بر این نشان داده شده است که مصرف مقادیر بیشتر ویتامینE در رژیم غذایی می تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها پیشگیری نماید و به بهبود تخریب موها به علت استفاده بیش از حد از سشوآر و... کمک می نماید.


▪ ویتامینE موهای خشک را بهبود می بخشد:


ویتامینE می تواند برای موهای خشک و آسیب دیده مفید باشد و مصرف مقادیر کمی ویتامین ای در روز موهای خشک را بهبود خواهد داد و ساقه موها را تقویت خواهد نمود. همواره راه بهتر آن است که مقادیر ویتامین ای را در رژیم غذایی خود افزایش دهید ولی برای افرادی که مو و پوست سرشان بسیار خشک است استعمال خارجی روغن حاوی ویتامین ای نیز مفید است. (برای تهیه یک ماسک درمانی جهت استعمال خارجی می توانید چند عدد کپسول ویتامین ای را با سوزن بشکافید و آنها را به موی خود بمالید و انتهای موهایتان را نیز به آن آغشته نمایید و آن را برای ۱ساعت و یا بیشتر روی سرتان نگه دارید و سپس موهایتان را بشویید.) البته راهکار اساسی برای برطرف کردن مشکل آن است که دریافت ویتامین ای را از طریق رژیم غذایی افزایش دهید.


میزان مصرف: میزان دوز مصرف مجاز روزانه ویتامین ای در حدود ۴۰۰ واحد بین المللی (IU) می باشد و مصرف دوز بیشتر از ۱۰۰۰ واحد بین المللی (IU) می تواند سمی باشد و مصرف دوز بالای ۱۰۰۰۰ واحد در روز در صورتی که مکرر مصرف شوند می تواند بالعکس موجب کاهش موها شود. البته پس از توقف مصرف دوز بالا، موها باز خواهند گشت.


منابع غذایی طبیعی ویتامینE: ویتامینE یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در روغن های گیاهی و سبزیجات برگ سبز تیره، جگر و تخم مرغ و مغزها یافت می شود (روغن های گیاهی ای مثل: سویا، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان و جوانه گندم از منابع خوب ویتامین ای به شمار می آیند.) بنابراین برای دریافت مقادیر بیشتری از ویتامین ای می توانید موارد مذکور را به رژیم غذایی تان بیفزایید و یا اینکه تحت نظر پزشک مکمل های ویتامینE را مصرف نمایید.


مصرف ویتامینE در رژیمهای کاهش وزن: از آنجا که در رژیمهای غذایی کاهش وزن منابع چربی دریافتی محدود می گردند خطر کمبود دریافت ریز مغذیها بویژه ویتامینهای محلول در چربی همیشه وجود دارد. این خطر بویژه در رژیمهای بسیار محدود شونده بیشتر مشاهده می گردد. برهمین اساس یکی از مشکلات رایج در زمان رژیم کاهش وزن ریزش مو بوده که می تواند ناشی از دریافت ناکافی ویتامینE باشد. لذا در هنگام رژیم غذایی اول آن که از رژیمهای بسیار محدود کننده استفاده ننمایید و دوم آن که درمورد استفاده از ریزمغذیها بویژه ویتامینE با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

   
  

 


منبع : www.aftab.ir - آفتاب

 



درباره وبلاگ

کاربر گرامی سلام از حسن انتخاب شما متشکریم
شما میتوانید نظرات خود را از طریق ایمیل
*ali.shh93@gmail.com*
و همراه( 09186185185) با ما در میان بگذارید ، ضمنا" هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. باتشکر فراوان

مدیر وبلاگ : علی شیخ حسینی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد مطالب این وبلاگ ؟








جستجو