تبلیغات
وبلاگ علمی رهاورد - چگونه برای درس خواندن تمرکز کنیم؟
 
جدید ترین مقالات و مطالب علمی را در وبلاگ علمی رهاورد ببینید.
وبلاگ علمی رهاورد
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 

تمرکز یک حالت پیچیده ذهنی است. نکته جالب توجه و طنزآمیزی که در مورد تمرکز می توان ذکر کرد این است که هرچه بیشتر درباره تمرکز، فکر می کنید یا درباره آن نگران می شوید، کمتر می توانید بر تکلیف فعلی خود متمرکز شوید. همین نکته توضیح می دهد چرا راهبردهایی که به منظور افزایش تمرکز تدوین یافته اند غالبا به طور غیرمستقیم و با متمرکز شدن روی حذف عوامل مخل به مساله تمرکز می پردازند هر چند برای اصلاح تمرکز، راه حل های قطعی کمی وجود دارد ولی خوشبختانه در مورد اکثر دانشجویان، چه مشکل در زمینه تمرکز داشته باشند و چه نداشته باشند و بخواهند صرفا توانایی فعلی خود را افزایش دهند، گام اولی که باید بردارید یکی است. تحلیل دقیق اموری که تمرکز افراد را بر هم می زنند اغلب موثرترین گام جهت اصلاح و بهبود تمرکز است. در اینجا خلاصه ای از عوامل مخل ارایه می شود تا زمینه ای برای فهم مشکل خاص شما به دست آید. به منظور دستیابی به جزییات بیشتر درباره چگونگی اصلاح تمرکز، دانشجو می تواند با مرکز مشاوره دانشجویی تماس برقرار کند.

 


● امور مخل کننده در مطالعه

  


▪ محل مطالعه: دانشجویان سال اول، مخصوصا کسانی که در خوابگاه زندگی می کنند اغلب به خاطر سروصدا، وجود همخوابگاهی ها یا یک محیط نامناسب، در زمینه تمرکز دارای مشکل می شوند. زندگی در منزل یا بیرون از دانشگاه هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند. آشنایی با این مساله که چگونه مکانی ساکت، راحت و رها از امور مخل برای مطالعه بیابیم یکی از ساده ترین و موثرترین شیوه های اصلاح تمرکز است.

  


▪ حواس پرتی های ناشی از شرایط بدنی: خواب نامنظم، فعالیت ها و عادات غذایی می تواند بدون تردید علت مشکلات تمرکز باشد. ما تمایل داریم به عنوان بزرگسال، ارتباط میان سلامت جسمی و عملکرد هوشی را نادیده بگیریم. دستیابی به یک رژیم مناسب غذایی و رعایت آن می تواند عملکرد فیزیولوژیکی مغز شما را در بالاترین سطح حفظ کند. راهبردهای مدیریت زمان (تنظیم و برنامه ریزی وقت) مانند برنامه ریزی زمان مطالعه بر مبنای اوج و افت توان جسمی، این اطمینان را به دست می دهد که توانایی بدنی شما برای تمرکز در بهترین شکل آن فراهم شده است.

 


▪ با خود صحبت کردن: خیلی ها نمی دانند که ما به هنگام انجام تکالیف از جمله هنگام مطالعه، به شکل خاموش با خودمان صحبت می کنیم. صحبت با خود، می تواند فعالیت ها و رفتارها را در ما برانگیزد و مورد تشویق قرار دهد و به سروسامان دادن آنچه بعدا انجام می دهیم کمک کند، ما از طریق صحبت با خود بر جریان پیشرفت خود نظارت می کنیم. ولی اگر همین گفت وگوی با خویش بیش از اندازه ارزشیابانه یا انتقادی صورت گیرد بر تمرکز اثر منفی می گذارد. آیا تا به حال تجربه نگارش یک مقاله را داشته اید که در همان سطر اول آن گیر کرده اید و ناکام شده اید؟ مقصر اصلی یک ویراستار درونی بسیار سختگیر بوده است. مقایسه توانایی خود با توانایی دیگران و انتظارات غلط داشتن در مورد مدت و کیفیت تمرکزی که باید داشته باشیم می تواند مسوول شکل گیری یک گفت وگوی منفی با خویش باشد. با کمی تمرین شما می توانید یاد بگیرید هر خصیصه درونی مختل کننده خود را اداره کنید.

 


▪ انگیزه: بسیاری از دانشجویان که از مشکلات تحصیلی رها هستند و در دانشگاه موفق می شوند اغلب توانایی شان را در اداره امور بر مبنای انگیزش خویش تعریف می کنند، مثلا می گویند: تو باید در دانشگاه بودن را بخواهی... یا تو باید بدانی چرا اینجا هستی و... گاهی اوقات سخت گیری ها درباره درس، رشته تحصیلی یا حتی صرف در دانشگاه بودن موجب مشکلاتی در زمینه تمرکز می شود. راهبرهایی که در زمینه مقابله با مشکلات ناشی از حدت و شدت انگیزه ها وجود دارد از تمرین روی هدف برگزینی ساده تا خود ارزیابی های مفصل را شامل می شود. مشاوران تحصیلی در هر موسسه ای می توانند در مورد انتخاب درس و برنامه درسی، رهنمودهای ارزشمندی ارایه دهند، شما به عنوان دانشجو می توانید از دفاتر مشاوره دانشجویی دانشگاه خود مطالبی در زمینه مساله انگیزش ـ تمرکز به دست آورید.


▪ مشکلات شخصی: شما یکی از محدود افراد خوش شانس خواهید بود اگر توانسته باشید، دانشگاه را بدون مقابله با مشکلات تحصیلی ناشی از مصایب شخصی بگذرانید. حتی امور معمولی چون قطع ارتباط با یک دوست می تواند یک اختلال جدی در توانایی تمرکز ایجاد کند. در بیشتر موارد این امور مخل تمرکز، کوتاه مدت هستند و توانایی تمرکز به طور طبیعی به سرعت باز می گردد. موقعیت های جدی یا خفیف، کمک بیرونی را گاه لازم می کنند. برخی دانشجویان دریافته اند اختصاص دادن زمانی به فکر کردن درباره یک مشکل می تواند به کاهش مشغله ذهنی شان کمک کند.





نوع مطلب : روانشناسی و مشاوره، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

کاربر گرامی سلام از حسن انتخاب شما متشکریم
شما میتوانید نظرات خود را از طریق ایمیل
*ali.shh93@gmail.com*
و همراه( 09186185185) با ما در میان بگذارید ، ضمنا" هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. باتشکر فراوان

مدیر وبلاگ : علی شیخ حسینی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد مطالب این وبلاگ ؟








جستجو